Niskie rachunki za prąd w dźwigach osobowych - bez zbędnych formalności
Klasyczny system napędowy w windach zbudowany jest z silnika elektrycznego oraz przetwornicy częstotliwości (falownika). Przetwornica częstotliwości zapewnia płynny rozruch oraz hamowanie silnika elektrycznego.
W dźwigach z napędem elektrycznym występują naprzemiennie fazy poboru energii ze źródła oraz praca generatorowa. Podczas podnoszenia ciężaru, energia jest pobierana z sieci zasilającej. Przy opuszczaniu ciężaru, silnik zaczyna produkować energię elektryczną, która to energia jest kierowana na rezystor mocy i zamieniana w ciepło. Dzieje się tak dlatego, że klasyczna przetwornica częstotliwości nie jest w stanie oddawać energii do sieci (od strony sieci są zainstalowane klucze jednokierunkowe).
Amtek ma w swoim asortymencie rozwiązanie techniczne potrafiące zakumulować energię z hamowania silnika, która w klasycznych systemach jest bezpowrotnie tracona. Zakumulowana energia elektryczna jest zużywana na zasilanie przetwornicy częstotliwości podczas postoju oraz przy kolejnej jeździe dźwigu. Urządzenie magazynujące nosi nazwę ERS2G i jest produkowane przez firmę EpicPower.
Dzięki koncepcji lokalnego magazynowania energii, eliminowane są
procedury uzgadniania włączenia urządzeń generatorowych do sieci
energetycznej. Magazyn ERS2G nie wprowadza do sieci składowych biernych
mocy, co przekłada się na jeszcze niższe rachunki za energię
elektryczną. Wyposażenie dźwigu w opisany system magazynowania może odbyć się w dowolnym momencie - zarówno przy budowie nowego dźwigu, jak i podczas eksploatacji istniejącego systemu sterowania.
Zalety urządzenia ERS2G firmy EpicPower:
- w pełni automatyczne ładowania i rozładowywanie
- nie wymaga komunikacji ze sterownikiem dźwigu lub falownikiem
- łatwe podłączenie (tylko 3 przewody prądowe)
- działa natychmiast po podłączeniu
- niewielki pobór mocy na własne potrzeby (jedynie 2 W)
- wysoka sprawność przetwarzania energii
Z czego zbudowany jest magazyn energii ERS2G?
Magazyn energii ERS2G składa się z dwukierunkowej przetwornicy DC/DC oraz magazynu energii zbudowanego w oparciu o superkondensatory. Pojemność nominalna wynosi 55kJ. Wchodząca w skład urządzenia dwukierunkowa przetwornica napięcia przetwarza napięcie stałe ze stopnia pośredniego falownika (560-800V DC) na niskie napięcie baterii superkondensatorów. Ładowanie odbywa się jedynie w fazie hamowania, tzn. gdy napięcie na szynie pośredniej falownika zaczyna wzrastać. W czasie postoju dźwigu oraz podczas jazdy z poborem energii, moduł ERS2G automatycznie przetwarza niskiego napięcia z superkondensatora na napięcie szyny prądu stałego w falowniku.
Rys. 1. Schemat blokowy włączenia magazynu energii ERS2G do dźwigowej przetwornicy częstotliwości
Koncepcja działania porównywalna jest z napędem hybrydowym pojazdów samochodowych, z tą różnicą, że ERS2G wykorzystuje bufor kondensatorowy zamiast akumulatorów. Kondensatory oferują dużo wyższą sprawność magazynowania energii wynoszącą >90%. Dodatkowo układ z kondensatorami może być bardzo szybko ładowany i rozładowany. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystać całą energię z hamowania silnika na podładowanie magazynu i później na jazdę windy. Po wyczerpaniu zapasu energii, falownik pobiera energię z sieci zasilającej - tak jak to było w klasycznym układzie napędowym. Proces przejścia pomiędzy źródłami jest w pełni automatyczny i niezauważalny dla użytkownika.
Rys. 2. Wykres poboru mocy z sieci dla systemu z magazynem ERS2G oraz bez magazynu energii
Sposób instalacji magazynu energii w windach
Urządzenie ERS2G przeznaczone jest do montażu zarówno w istniejących jak i w nowych systemach napędowych dźwigów osobowy i towarowych. Urządzenie włączamy do szyny DC falownika (np. w falownikach Fuji serii LM1S oraz LM2A są to zaciski P(+) i N(-) ). Jeden moduł zapewnia dostarczenie prądu o maksymalnej wartości 12,4A, co przy miękkiej charakterystyce przetwornicy DC/DC pozwala na współpracę z silnikami do około 12-15kW mocy. W przypadku większej mocy falownika lub dużej wysokości podnoszenia można połączyć równolegle większa liczbę modułów ERS2G.
Jeden moduł ERS2G znakomicie sprawdza się w dźwigach osobowych instalowanych w klasycznych budynkach 11-kondygnacyjnych i udźwigu 630-1000kg, a efekt działania jest natychmiastowy.
Dokumenty do pobrania:
- karta katalogowa systemu odzysku i magazynowania energii ERS2G
- instrukcja podłączenia magazynu ERS2G do różnych typów falownika
- tabela doboru wielkości magazynu energii do parametrów dźwigu
- instrukcja eksploatacji i instalacji ER2G
- przykładowy schemat połączeniowy
Dystrybutorem systemów ERS2G firmy Epic Power jest firma Amtek.