Przetwornica DC/DC to cenny podzespół używany w systemach suwnic mobilnych, np. RTG (ang. Rubber Tyre Gantry), gdzie źródłem zasilania może być generator prądotwórczy. Jest również przydatny w suwnicach zasilanych z długich przyłączy kablowych o niewielkiej obciążalności. Przetwornica DC/DC stosowana jest jako element zespołu zasilania hybrydowego – automatycznie ładować bufor akumulatorowy z energii odzyskiwanej z silnika wciągnika pracującego jako generator (opuszczanie ciężaru), a rozładowywać akumulatory jeśli silnik jest obciążany.
Przetwornice dwukierunkowe DC/DC do zastosowań w suwnicach są dostępne na rynku pod nazwą VG1-XSDP. Producentem jest japońska firma Fuji Electric. Przetwornica zapewnia konwersję napięć w obu kierunkach, jednocześnie zapewniając odpowiednią strategię ładowania i rozładowywania akumulatorów (np. ograniczenie prądu ładowania i rozładowywania akumulatorów - po dwa progi dla każdego z reżimów, co zapewnia bezpieczeństwo procesu oraz zwiększa trwałość baterii akumulatorów).
VG1-XSDP nadaje się do instalacji w istniejących systemach napędowych z falownikami. Najlepiej sprawdza się w układach ze wspólną szyną DC (falowniki do podnoszenia oraz jazdy mostem i wózkiem mają połączone szyny DC). Dzięki temu energia odzyskana z hamowania (np. podczas opuszczania ładunku) może być zbuforowana w akumulatorach i użyta ponownie na jazdę po torze lub do podnoszenia ładunku. Przykładowy schemat układu pokazujący miejsce włączenia przetwornicy DC/DC do falownika znajduje się na załączonym rysunku. Przepływ energii dla fazy napędowej i hamowania zaznaczono kolorami. Przetwornica VG1-XSDP produkowana jest w wersjach o prądzie znamionowym od 60A do 1035A (6 modeli). Napięcie szyny DC to 513-720V. Posiada niezbędne na rynku europejskim certyfikaty. Oprócz zastosowania w napędzie suwnic, przetwornice dwukierunkowe VG1-XSDP mogą mieć zastosowanie w automatycznych systemach magazynowania oraz w dźwigach.
Nasze rozwiązanie buforowania energii w suwnicy pozwala na obniżenie mocy generatora prądotwórczego na suwnicach typu RTG, gdyż część zapotrzebowania energetycznego jest zabezpieczana przez magazyn energii. Mniejsza moc generatora to również mniejsza moc silnika spalinowego, a zatem niższa zużycie paliwa.
Obszerny artykuł ukazał się na łamach Magazynu Dźwig (numer 2/2019) - Rekuperacja w dużych dźwigach i suwnicach.
Informacje techniczne dotyczące przetwornic serii VG1 znajdują się w dziale produktowym VG1.
Jesteś zainteresowany systemem odzysku i przechowywania energii dla suwnic i dużych dźwigów? Prześlij zapytanie na amtek@amtek.pl