W standardowych falownikach do sterowania silnikiem synchronicznym niezbędny jest sygnał z enkodera absolutnego. Jego awaria powoduje wyłączenie dźwigu z eksploatacji. Najczęściej stosowane enkodery z protokołem EnDat 2.1 nie są łatwe do zastąpienia. Awaria enkodera przy kabinie położonej powyżej górnego przystanku może spowodować poważny problem z ewakuacją osób z kabiny oraz samej procedury dostania się do silnika w nadszybiu
UWAGA: Funkcja służy jedynie do przesuwania kabiny dla celów serwisowych. Nie należy jej używać do przemieszczania ludzi (poza awaryjnym uwalnianiem) pod nadzorem uprawnionego personelu. Po wyłączeniu napięcia zasilającego falownik, funkcja automatycznie się dezaktywuje. Jest to działanie zapobiegające pozostawieniu dźwigu na pracy bez enkodera, co mogłoby doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji powodowanych brakiem informacji o prędkości i kierunku (niebezpieczeństwo braku synchronizacji i ruchu bez kontroli prędkości).
Falownik LM2 umożliwia uruchomienie silnika synchronicznego w sytuacjach awaryjnych, np.: uszkodzenia enkodera absolutnego, czy przewodów połączeniowych. Umożliwia to ewakuację w dowolnym kierunku oraz jazdy serwisowe do i z nadszybia celem wymiany uszkodzonego enkodera.
W trybie pracy silnika synchronicznego bez enkodera nie uda się oczywiście osiągnąć znakomitego pozycjonowania, czy też komfortu, jednak pozwala on na bezpieczny ruch kabiny w dowolnym kierunku.
Powiązane parametry konfiguracyjne:
- L140 – prąd wymuszany w silniku (w % prądu silnika P03) – zakres nastaw 10-200%, nastawa fabryczna 80%
- L141 – włączenie funkcji – ustawić wartość 1 (wybór możliwy przy przytrzymaniu przycisku STOP i naciśnięciu strzałki, zatwierdzenie SET)
W przypadku braku możliwości startu w zadanym kierunku należy w pierwszej kolejności sprawdzić czy włączono funkcję (L141=1), a następnie spróbować zwiększyć prąd w silniku (L140 zwiększyć o 10%, nie przekraczać 150% aby nie przegrzać uzwojeń silnika). Osoba wykonująca ewakuację powinna obserwować zachowanie dźwigu (kierunku, prędkości), a jeśli praca napędu nie zapewnia bezpieczeństwa należy bezwzględnie zaniechać dalszych prób.