W niektórych działających dźwigach można spotkać specjalny typ wciągarek bezreduktorowych z silnikiem synchronicznym i nietypowo zainstalowanym enkoderem. Enkoder nie jest instalowany na osi wirnika, lecz poprzez sprzężenie cierne z tarczą hamulca (na obwodzie koła ciernego). Przetwornice Frenic Lift LM2A od Fuji Electric mają wbudowany algorytm sterownia takimi silnikami, co pozwala na wykonanie alternatywnego systemu sterowania w modernizowanych dźwigach ze wspomnianymi wyżej silnikami.
Silniki synchroniczne w kształcie dysku wyjątkowo dobrze mieszczą się pomiędzy prowadnicami. Silnik zajmuje przestrzeń pomiędzy ścianą szybu i kabiną. Takie rozwiązanie sprawia, że czujnik obrotów nie jest montowany w osi silnika (co zwiększałoby zajmowaną przestrzeń lub nastręczałoby kłopotów z wymianą), a na boku koła ciernego. Odczyt prędkości realizowany jest na zasadzie sprzężenia ciernego pomiędzy tarczą hamulca wciągarki a kołem ciernym enkodera. O ile informacja o prędkości obrotowej może być w ten sposób przekazana, to informacja o kącie musi być wyznaczona w inny sposób.
Firma Fuji Electric opracowała dla Frenic LM2 specjalny tryb sterowania silnikami z enkoderem instalowanym z boku koła ciernego. Użytkownik przed uruchomieniem napędu musi wpisać do falownika średnicę koła silnika oraz średnicę koła na osi enkodera. Po każdym włączeniu zasilania falownik dokonuje automatycznego pomiaru przesunięcia biegunów względem punktu referencyjnego (pomiar trwa około 1 sekundy). Użytkownik może również wybrać wymuszenie pomiaru przy każdym podaniu sygnału jazdy, jednak doświadczania z eksploatacji różnych silników wskazują, że nie jest to niezbędne dla prawidłowej synchronizacji.
W miejsce fabrycznie instalowanej prądnicy tachometrycznej należy zainstalować enkoder inkrementalny o liczbie impulsów w granicach 2048-4096imp/obr (zależy od modelu silnika). Enkoder powinien mieć wał o średnicy dopasowanej do wewnętrznej średnicy rolki ciernej. Kluczowe jest zachowanie idealnej współosiowości oraz zachowanie równoległych osi enkodera, rolki ciernej oraz wału silnika. Rolka nie może mieć wgnieceń oraz nadmiernie startej powierzchni ciernej. Najkorzystniej zastosować enkoder z obudową „EURO flange B10”, ewentualnie płytą przejściową ze standardowych enkoderów o średnich 58mm.
Rekomendowany przez nas standard elektryczny to RS422 (Line Driver, zasilanie 5V), który jest obsługiwany przez kartę enkodera typu OPC-PMPG. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie enkodera z wyjściem HTL (kanały A, B, zasilanie od 12 do 24V) oraz karty OPC-PG3.
Parametryzacja falownika polega na wprowadzeniu kilku specyficznych dla silnika parametrów, których wartości należy odczytać z tabliczki znamionowej silnika (np. parametry F03-F05, P01-P03, P07, P62, P63, L130-L133) kilku paramentów związanych z enkoderem oraz trybem sterowania.
Uruchomienie układu nie nastręcza problemów. Po włączeniu zasilania, a przed pierwszą jazdą, falownik wykona automatycznej detekcji pozycji biegunów wirnika. Procedura pomiaru trwa około 1 sekundy, co znaczącą nie opóźnia momentu rozruchu. Kolejne jazdy wykonywane są jak w standardowym dźwigu (bez pomiaru pozycji biegunów – tzw. pole-tuningu).
Rozwiązanie techniczne stosowane w falownikach Fuji Electric LM2 otwiera nowe możliwości dla rynku modernizacji dźwigów z silnikami „dyskowymi”, a tym samym do przedłużenia czasu eksploatacji dźwigów ze sprawną częścią mechaniczną ale zużytym sterowaniem.
Firmy dźwigowe zainteresowane powyższym rozwiązaniem prosimy o zapoznanie się z przetwornicami dźwigowym Fuji Electric, a także do przesłania zapytań droga e-mailową lub kontakt telefoniczny z firmą Amtek.