Jednym ze sposobów zapewnienia bezpieczeństwa pracy dźwigów wykorzystujących liny lub pasy w powłoce z tworzywa sztucznego (a także niektórych lin bez powłoki) jest postępowanie zgodnie z zapisami w certyfikacie badania typu. Jednym ze sposobów jest kontrola ilości zmian kierunku ruch. Po przekroczeniu wartości granicznej praca dźwigu musi zostać wstrzymana, a olinowanie wymienione na nowe.
Najprostszą i najtańszą metodą zliczania jest wykorzystanie certyfikowanego licznika TDC (Travel Direction Couter) wbudowanego w falowniki FRENIC Lift serii LM2A oraz LM2C. Oprogramowanie wewnętrzne falownika LM2A powinno mieć wartość 0301 lub wyższą, a oprogramowanie wewnętrzne klawiatury TP-A1-LM2 wartość 8001 lub wyższą. Falowniki LM2C obsługują licznik TDC w każdej wersji oprogramowania wewnętrznego (klawiatura TP-A1-LM2 powinna mieć oprogramowanie 8001 lub wyższe). Sprawdzimy to w menu Konserwacja (PRG>3>3 [8/9], pozycja Main (oprogramowanie falownika) oraz KP (oprogramowanie klawiatury).
Do poprawnej pracy licznika, a dokładniej do cyklicznego wykonywania kopii bezpieczeństwa licznika wymagane jest zainstalowanie i ciągła obecność klawiatury TP-A1-LM2. Falownik co 5 minut wykonuje kopię konfiguracji oraz liczby zmian kierunku, a to wszystko na wypadek poważnego uszkodzenia procesora falownika, które nie pozwalałoby na odczytanie zarejestrowanych wartości. Oprócz klawiatury nie są konieczne żadne dodatkowe rozszerzenia oraz okablowanie. Licznik wykorzystuje informację o kierunku jazdy podawanej ze sterownika (sygnały FWD i REV), przy czym nie są zliczane podania kierunki nie powodujące włączenia bloku mocy (np. bez podania sygnału EN1 i EN2).
Konfiguracja licznika TDC
Przed pierwszym uruchomieniu dźwigu należy dokonać konfiguracji licznika oraz go aktywować. Aktywacja licznika wiąże się z ustaleniem hasła dostępowego, które powinno być znane jedynie uprawnionym osobom. Konfiguracja licznika sprowadza się do wpisania kilku wartości:
- Granicznej liczby zmian kierunku - wynikającej z certyfikatu badania typu dla lin (parametr L111)
- Poziomu ostrzegania o zbliżającym się terminie wymiany (parametr L112)
Jeżeli wartość w L113 osiągnie graniczną skonfigurowaną w L111, to praca falownika zostanie wstrzymana i zostanie wyświetlony alarm tCA (travel Counter Alarm). Skasowanie alarmu przyciskiem RESET nie jest możliwe, jednakże dla zapewnienia dogodnego dla wymiany lin przemieszczenia kabiny, zapewniono możliwość wykonania pojedynczych jazd po wyłączeniu i ponownym włączeniu zasilania (tylko jeden ruch po włączeniu zasilania). Na załączonym rysunku pokazano zasadę działania licznika, sygnalizacji i zablokowania napędu po osiągnięciu progowej wartości.
Dla zabezpieczenia dźwigu przed nieoczekiwanym wyłączeniem z
powodu osiągnięcia limitu zmian kierunku, rekomendowane jest włączenie opcji
sygnalizacyjnej, np. w formie komunikatu tCW (travel Counter Warning) na ekranie LCD. Dodatkowo falownik może sygnalizować
ten stan na jednym z wyjść logicznych, który to sygnał może być przesłany do
bramki GSM lub systemu zdalnego nadzoru dźwigu (niezbędne jest przyporządkowanie informacji do wybranego wyjścia Y1, Y2, Y3A/C-Y5A/C, 30A/B/C, wartość 121 [TDCL] w jednym parametrów E20-E27).