Inne systemy zasilania
Posiadamy w ofercie kilka systemów przeznaczonych do odzysku i magazynowania energii z procesu hamowania urządzeń dźwigowych. Nasze urządzenia odzyskują energię, która w klasycznych układach napędowych jest przetwarzana w ciepło i bezpowrotnie tracona. Energia cieplna wydzielana na rezystorze hamującym niepotrzebnie nagrzewa wnętrze maszynowni lub szybu windy. W naszych systemach ERS2G i P2S energia z hamowania jest w inteligentny sposób odzyskiwana, przechowywana i z powrotem wprowadzona do systemu napędowego, dzięki czemu oszczędzamy energię elektryczną, mniejsza.
Aktualnie oferujemy dwa różne koncepcje systemów odzysku i przechowywania energii dla dźwigów:
- kompaktowy i bezobsługowy system magazynowania z superkondensatorami (ERS2G od Epic Power)
- skalowalny system zasilania całego dźwigu z baterii akumulatorów, z własnym pozyskiwaniem energii OZE (P2S od Epic Power)
Produkty Epic Power oparte są na innowacyjnych rozwiązaniach technicznych oraz podbudowie naukowej Uniwersytetu w Saragossie (Hiszpania). Produkowane są w Europie, z zastosowaniem najwyższej jakości komponentów, z serwisem oraz doradztwem technicznym dostępnym wprost od dystrybutora w Polsce.
ERS2G dźwigowy magazyn energii i rekuperator
Firma Amtek, z początkiem 2018 roku wprowadziła do oferty urządzenie odzysku energii dla oferowanych od wielu lat falowników dźwigowych FRENIC Lift. Urządzenie to produkowane jest przez firmę Epic Power i nosi oznaczenie ERS2G. W zwartej obudowie mieści się dwukierunkowa przetwornica DC/DC oraz superkondensatorowy magazyn energii odzyskanej z hamowania silnika. Magazyn ma pojemność nominalną 55kWs. Wchodząca w skład urządzenia dwukierunkowa przetwornica napięcia przetwarza napięcie stałe ze stopnia pośredniego falownika (550-600V DC) na napięcie stałe niezbędne do ładowania baterii superkondensatorów zainstalowanych w magazynie. Ładowanie odbywa się jedynie w fazie hamowania, natomiast w czasie poboru energii przez falownik (np. na postoju oraz podczas jazdy) moduł ERS2G zapewnia przetwarzanie niskiego napięcia z superkondensatora na napięcie szyny prądu stałego w falowniku.
Koncepcja działania porównywalna jest z napędem hybrydowym pojazdów samochodowych, z tą różnicą, że ERS2G wykorzystuje bufor kondensatorowy zamiast akumulatorów. Kondensatory oferują dużo wyższą sprawność magazynowania energii wynoszącą >90%. Dla porównania akumulatory osiągają sprawność do około 65%. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystać prawie całą energię z hamowania silnika na podładowanie magazynu. Dodatkowo układ z kondensatorami może być bardzo szybko ładowany i rozładowany.
Urządzenie ERS2G ma bardzo małe potrzeby własne na postoju, wynoszące około 2W. Sprawność wewnętrznej przetwornicy DC/DC osiąga do 98%.
Zalety urządzenia ERS2G firmy EpicPower:
- w pełni automatyczne ładowania i rozładowywanie
- nie wymaga komunikacji ze sterownikiem dźwigu lub falownikiem
- łatwe podłączenie (tylko 3 przewody prądowe)
- działa natychmiast po podłączeniu
- niewielki pobór mocy na własne potrzeby (jedynie 2 W)
- wysoka sprawność przetwarzania energii
Magazyn energii ERS2G przeznaczone jest do montażu zarówno w istniejących jak i w nowych systemach napędowych. Bez problemów współpracuje z falownikami różnych producentów. Warunkiem możliwości podłączenia jest dostępność zacisków szyny DC falownika. W falownikach Fuji są to zaciski P(+) i N(-). Jeden moduł zapewnia dostarczenie prądu o maksymalnej wartości 12,4A. Ponieważ energia kierowana na mostek IGBT pochodzi zarówno z prostownika 3-fazowego jak i magazynu energii ERS2G, to jedno urządzenie tego typu wystarcza do zasilania dźwigów z silnikiem do 15kW. W przypadku większej mocy silnika należy połączyć równolegle większa liczbę modułów ERS2G, czym również zwiększymy pojemność magazynu energii o kolejne 55kJ.
W przypadku bardzo długiego szybu i osiągnięciu pełnego naładowania bufora kondensatorowego, urządzenie automatycznie przechodzi w tryb czuwania. Reszta energii z hamowania jest kierowana na rezystor hamujący, który może mieć mniejszą moc niż w układzie bez magazynu energii. Oczywiście mamy możliwość zwiększania pojemności magazynu przez równoległe łączenie wielu modułów ERS2G. Większa pojemność potrzebna będzie w wysokich budynkach.
Magazyn energii ERS2G jest aktualnie jednym z najkorzystniejszych kosztowo i technicznie rozwiązaniem odzysku energii z hamowania dźwigów. Instalacja jest wyjątkowo prosta, a działanie bezobsługowe. Przy aktualnych ograniczeniach we włączaniu urządzeń generatorowych do sieci (m.in. obowiązku respektowania kodeksu sieci NC RfG), włączanie klasycznych rekuperacji zwracających energię do sieci energetycznej staje się niemożliwe do wykonania. W takiej sytuacji ma sens jedynie lokalne magazynowanie i późniejsze zużywanie zgromadzonej energii elektrycznej, gdyż ERS2G nie zwraca energii do sieci ani jej nie zakłóca.
Najszybszy zwrot poniesionych kosztów nastąpi w dźwigach o dużej liczbie jazd w ciągu doby oraz przy użyciu wciągarek bez przekładni. Zastosowanie odzysku energii w proponowanej formie pozwoli również na polepszenie klasy energetycznej dźwigu.
P2S bateryjny system zasilania dźwigów
P2S to kompletny system zasilania dźwigów osobowych i towarowych z energii odnawialnej. System P2S został zaprojektowany i jest wytwarzany w Europie przez hiszpańską firmę Epic Power, która od wielu lat zajmuje się z przetwornicami napięcia do systemów energetycznych i transportowych. Jest to rozwiązanie dedykowane zapewnieniu awaryjnego zasilania w krytycznych instalacjach dźwigowych, pozwalające na zapewnienie energii nawet do 100 przejazdów dźwigu po wyłączeniu głównej sieci zasilania. Dodatkowym atutem takich rozwiązań jest ograniczenie poboru energii w trybie stand-by nawet o 30%, a większą oszczędność wprowadza możliwość ładowania akumulatorów z instalacji fotowoltaicznej off-grid.
Głównym elementem systemu P2S jest dwukierunkowa, izolowana galwanicznie przetwornica napięcia stałego EPCL, która umożliwia współpracę ze standardowymi falownikami. Przetwornica po jednej stronie używa napięcia bezpiecznego 48V DC, a po drugiej standardowego napięcia szyny DC falownika, czyli 500-800V DC. Falownik jest zasilany jedynie z przetwornicy EPCL, co eliminuje konieczność stosowania prostownika 3-fazowego, filtrów przeciwzakłóceniowych, a tym samym likwiduje wszystkie ujemne skutki włączenia tych elementów do sieci zasilającej jak wyższe harmoniczne prądu, moc bierna pojemnościowa, czy zakłócenia wysokich częstotliwości. Dane urządzenia są zasilane z baterii akumulatorów, które mogą być ładowane z sieci 230V oraz z ładowarki solarnej. Poza tym, przetwornica zapewnia odzysk energii z hamowania windy, przekazując ją na baterię akumulatorów. Są dostępne w dwóch wersjach różniących się mocą znamionową: 3,5kW (max. 4,2kW) oraz 5,5kW (max. 6,5kW). Dla dźwigów o większej mocy napędu głównego producent przewidział łączenie równoległe wielu przetwornic. Sprawność przetwornicy napięcia wynosi >98%. Postojowy pobór mocy przez przetwornicę EPCL to jedynie 2W, co ogranicza rozładowanie akumulatorów.
Elementy składowe systemu P2S firmy Epic Power
- dwukierunkowa przetwornica napięcia stałego EPCL,
- bateria akumulatorów,
- okablowanie,
- ładowarka solarna i sieciowa,
- inwerter generujący napięcie 230V AC (zasilanie luzownika, oświetlenia itp.).
Modularność systemu P2S pozwala na dobór elementów zależnie od zapotrzebowania aplikacji. Na odstawie danych o mocy silnika, czy częstotliwości użytkowania dźwigu można dobrać odpowiedną przetwornicę EPCL, akumulatory czy liczbę paneli fotowoltaicznych. Dzięki temu można dobrać odpowiedni system dla typu dźwigu, niezależnie od jego zapotrzebowania na energie. Dodatkowo, układy P2S mogą pracować z różnymi typami baterii - kwasowo-ołowiowymi i litowo-jonowymi, na co pozwala dodatkowy moduł kontrolujący poziom naładowania (SoC) i zużycia baterii (SoH).
Skontaktuj się z nami!
